2: Arpanetist Facebookini - Interneti kujunemislugu

Enne 1991. aastat, kui maailmavõrk (WWW) ilmus, oli internet hoopis teistsugune. Paljud tehnoloogiad ja harjumused, mida tol ajal kasutati, on täna kas kadunud või asendatud uute lahendustega. Siin on kaks näidet:

1. Endiselt kasutuses olev tehnoloogia:

Usenet oli üks esimesi veebifoorumeid, kus kasutajad arutlesid erinevatel teemadel, postitades sõnumeid uudistegruppidesse, mida jagati teistega. Kuigi tänapäeva sotsiaalmeedia ja foorumid on muutnud meie suhtlemisviise internetis, eksisteerib Usenet endiselt – tänu aktiivsetele osalejatele ja erinevatele gruppidele, mis säilitavad vanu arhiive.

Algselt loodi see 1980. aastatel Põhja-Carolina ülikooli teadlaste Thomas Turneri ja Jim Ericksoni poolt teadusliku teabe jagamiseks, kuid kiiresti leiti, et süsteemil on palju suurem potentsiaal. 1983. aastal loodi esimesed uudistegrupid, näiteks alt (alternatiivsete teemade jaoks) ja comp (arvutitehnoloogia jaoks).

Erinevalt tsentraliseeritud süsteemidest, nagu e-post, toimis Usenet hajutatud serverite võrgus, mis tegi selle vähem sõltuvaks ühest omanikust ja vastupidavamaks tõrgete suhtes.

Useneti kasutamine on olnud abiks haruldaste ja spetsiaalsete materjalide leidmisel, mis ei pruugi olla kergesti leitavad tavalistes otsingumootorites või veebisaitidel.

See süsteem ei olnud ainult Interneti eelkäija, vaid aitas luua mitmeid tänapäevase veebikultuuri elemente. Just Usenetis hakati esmakordselt kasutama mõisteid nagu “nickname”, “smile” ja “trolling”, samuti loodi esimesed KKK-d, spam’i ja unikaalsed võrgukogukonnad.

2. Helikassetid.

Enne digitaalsete allalaadimiste, CD-de või Blu-Raysi tulekut võimaldasid need kadunud muusikakassetid mängida mänge.






1980. aastatel laadisid arvutid nagu Commodore 64 ja ZX Spectrum mänge mitte ketastelt, vaid tavalistest helikassettidest. See oli odav, aga väga ebamugav:

  • Aeglane laadimine – mängu laadimiseks võib kuluda 10-20 minutit.
  • Ainult järjestikune juurdepääs – soovitud mängu juurde tagasikerimine võttis palju aega.
  • Tundlikkus tõrgete suhtes – lugemisviga võib tähendada, et peate otsast alustama.

Miks olid kassetid populaarsed?

  • Need olid odavamad kui mängukassetid ja disketid.
  • Kassettmagnetofonid (andmed) olid kõvasti odavamad kui kettaseadmed.
  • Kollektsioonides oli müügil palju mänge, saadaval isegi ajalehekioskites.

Peamised probleemid

  • Mängukollektsioonides tuli õige mängu leidmiseks kassetti käsitsi tagasi kerida.
  • Keerulised mängud laaditud tasemed osade kaupa. Kui mängija suri, pidid nad kõik tagasi kerima ja uuesti laadima.
  • Kassetid olid kulumistundlikud ja võivad demagnetiseeruda, kaotades andmed igaveseks.

Ajastu lõpp

CD-de ja seejärel digitaalsete allalaadimiste tulekuga muutusid kassetid minevikku. Tänapäeval kasutavad neid ainult retro-entusiastid, kes soovivad taastada nende aastate atmosfääri.

Tänane analoog: Steam, PlayStation Store, Xbox Game Pass.









Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

1. Noppeid IT ajaloost

5: Tarzan suurlinnas: võrgusuhtluse eripäradest